Den lyseblå OL lua 2014

Min versjon av OL lua, og oppskriften finner dere nederst i blogginnlegget :-)
Min versjon av OL lua, og oppskriften finner dere nederst i blogginnlegget 🙂

Det har ikke vært mulig å unngå det store samtaleemnet OL lua har blitt, særlig etter som jeg er glad i håndarbeid og i tillegg følger med på OL 🙂

Aldri har det vært solgt så mye lyseblå baby ull som nå, i følge produsentene! Og jeg kan godt forstå at folket har kastet seg rundt og produserer lyseblå OL-luer, de er jo flott! I tillegg er luene pjonet, en form for hekling som har lange norske tradisjoner. Heija Norge!

Jeg har selv kastet meg uti det, til tross for at jeg for bare halvannen måned siden var ferdig med en strikket lue og rundskjerf, i lyseblå alpakka. Men pytt, jeg elsker lyseblått så en lue til i lyseblått skal nok bli bra 🙂

Lyseblått er nydelig og jeg har akkurat strikket meg lue og rundskjerf i lyseblått alpakkagarn :-)
Lyseblått er nydelig og jeg har akkurat strikket meg lue og rundskjerf i lyseblått alpakkagarn 🙂

Problemet var å finne oppskrift til denne pjona OL-lua, det var enklere tenkt enn gjort. De fleste har laget luen i halvstaver etter som det ligner mest på mønsteret som blir når man pjoner, men jeg hadde mest lyst til å ha den pjonet etter som det er et gammelt fag som absolutt bør hedres og løftes til OL nivå 🙂 Derfor ble det det en del hekling og opprekking i går kveld, men nå ser det ut som alt går så meget bedre.

Da har jeg også kastet meg på bølgen..... OL-luebølgen :-)
Da har jeg også kastet meg på bølgen….. OL-luebølgen 🙂
Det går fort å pjone OL lua. Jeg har 70 masker og det passer til str. 54-55.
Det går fort med OL lua. Jeg har 70 masker og det passer til str. 54-55.

Pjoning: Når man pjoner bruker man kjedemasker ved at man tar nålen gjennom arbeidet, ta et kast med tråden og drar tråden gjennom de to løkkene. Man får ulikt mønster på pjoningen ved å pjone gjennom fremste del av løkken, eller ved å bruke bakerste del av løkken.

Luen har jeg gjort ved å bruke fastmasker men samme prinsipp som ved pjoning. (Kan hende heter den teknikken noe annet etter som pjoning i utgangspunktet er kjedemasker). Fint blir det lell 🙂

Når man hekler blir det som en kjede med liggende V`er langs kanten. Når man pjoner stikker man heklenålen inn i den bakerste, eller den fremste, løkken i en v. Luen er pjonet ved å stikke heklenålen i den bakerste løkken. Den røde kanten pjones i den fremste løkken.
Når man hekler blir det som en kjede med liggende V`er langs kanten. Når man pjoner stikker man heklenålen inn i den bakerste, eller den fremste, løkken i en v, lager kast på nålen og drar tråden gjennom begge løkker slik at det dannes en kjedemaske. Luen er  laget over samme prinsipp ved å hekle i fremre løkke, men jeg har brukt fastmasker.
Da var lua ferdig. Denne har en lengde på 25 cm.
Da var lua ferdig. Denne har en lengde på 25 cm.
Rettsiden av lua nederst i bildet, og øverst synes vrangen.
Rettsiden av lua nederst i bildet, og øverst synes vrangen.
Nå skal jeg bare fikse noe OL stasj i fronten av lua så blir det så bra så :-)
Nå skal jeg bare fikse noe OL stasj i fronten av lua så blir det så bra så 🙂

Da er jeg ferdig og her kommer fremgangsmåten jeg benyttet meg av. Jeg har brukt fastmasker tatt gjennom fremre løkke i arbeidet, men det vil være samme fremgangsmåte dersom du pjoner med kjedemasker;

2 nøster lys blå baby ull, 1 nøste rød baby ull. Heklenål nr. 5.

Legg opp 4 luftmasker og ta de sammen i en ring.

Lag 8 fastmasker i ringen.

Hekle en fastmaske i den første fastmasken på runden, *deretter to fastmasker i neste fastmaske, en fastmaske i neste*. Gjenta fra * til * ut omgangen.

Hekle en fastmaske i hver av de 2 første fastmaskene, *deretter to fastmasker i neste fastmaske, to fastmasker i de neste to fastmaskene*. Gjenta fra * til * ut runden.

Hekle en fastmaske i hver av de 3 første fastmaskene, *deretter to fastmasker i den neste fastmasken, en fastmaske i hver av de tre neste fastmaskene*. Gjenta ut runden.

Hekle en fastmaske i hver av de 4 første fastmaskene, * deretter to fastmasker i den neste fastmasken, en fastmaske i hver av de fire neste fastmaskene*. Gjenta ut runden.

Neste runde øker man på hver 6 maske, deretter på hver 7 maske, osv. helt til man har fått ønsket antall masker. Jeg økte til 70 masker og da ble luen passelig til hodeomkrets 54. (Sannsynligvis vil det være behov for nærmere 80 masker når man pjoner med kjedemasker).

Når man har fått ønsket antall masker er det bare å fortsette å hekle fastmasker uten å øke mer.

Hekle til du har fått den lengden du ønsker, mellom 25 og 30 cm. Prøv den på så ser du fort hva du foretrekker.

Avslutt luen med to runder rødt garn rundt kanten. Den første runden hekles likedan som det er gjort med det lyseblå garnet, deretter hekles siste runde ved at nålen føres inn i den bakerste løkken istedenfor den fremste. Fest trådene og dermed er den ferdig 🙂

Nå skal jeg bare lage noe OL stasj som kan festes i fronten av lua. Blir resultatet slik jeg håper skal jeg bringe bilde.

Har også begynt på en lue til, denne gangen i pjoning med kjedemasker 🙂

Stasjet har jeg strikket og brodert med attersting.
Stasjet har jeg strikket og brodert med attersting.
Min versjon av OL lua, og oppskriften finner dere nederst i blogginnlegget :-)
Min siste produksjon 🙂 Oppskrift på den strikka lappen står nedenfor.

Den hvite lappen er strikket i hvitt garn på pinner nr. 3.

Legg opp 25 masker.

Strikk 1 pinne rett, 1 pinne vrang, 7 omganger.

Deretter strikkes to omganger: 2 masker hvitt, 7 masker rødt, 2 masker hvitt, 3 masker blått, 2 masker hvitt, 7 masker rødt, 2 masker hvitt.

Strikk videre 1 pinne rett, 1 pinne vrang, 9 omganger.

Broder NORWAY med sort garn, og sy lappen på med hvitt garn.

8 kommentarer Legg til din

  1. Marit sier:

    Hei. Endelig en oppskrift på luen med pjoning. Trodde imidlertid at man brukte kjedemasker når man pjoner. Fint hvis du legger ut detaljert oppskrift:)

    Liker

    1. Hei 🙂 Sant som du skriver, i tradisjonell pjoning brukes kjedemasker. Nå bruker jeg fastmasker med samme prinsipp som ved pjoning, men sannsynligvis heter teknikken noe annet da 🙂 Kanskje noen som kan svare på det her? Jeg har pjonet (i kjedemasker) flere votter tidligere, og lua jeg lager nå blir like fast og fin som vottene med kjedemasker 🙂 Snart ferdig…..

      Liker

  2. Marit sier:

    Hei igjen. Da yar jeg prøvd den midlertidige oppskriften og får det overhodet ikke til. Når man skal pjone bare i hver annen, tredje etc maske, blir det jo bare en liten tupp. Men nå er jeg en håndarbeidsklossmajor.

    Liker

    1. Heisann 🙂 Det er vel bare jeg som har forklart dårlig når jeg har skrevet den midlertidige oppskriften. Det skal pjones i alle masker; hekle en fastmaske, deretter to fastmasker i samme lykke, så en fastmaske, deretter to fastmasker i samme lykke….osv. ut omgangen. Dermed har man økt i annenhver maske. Neste omgang hekler man to fastmasker, deretter to fastmasker i samme lykke, to fastmasker, deretter to fastmasker i samme lykke….osv. ut omgangen. På fjerde omgang hekler man altså tre fastmasker etter hverandre og i den fjerde hekler man to. Fortsett slik til man har ca. 70 masker 🙂

      Liker

  3. Merethe Wick Løberg sier:

    Heisann !! Det er en flott lue du har laget 🙂 men det ser ikke ut som pjoning slik jeg har lært det. Når du pjoner hekler du kjedemasker og ikke fastmasker :))

    Liker

    1. Hei hei:-) Ja du har rett i at pjoning er med kjedemasker. Jeg gikk ut fra at teknikken het det samme selv om jeg brukte fastmasker istedenfor kjedemasker, men det heter sikkert noe annet:-)

      Liker

  4. Ida sier:

    Hei! Fikk ikke til først, men nå ser jeg jo at du har rettet opp her i kommentarfeltet 🙂
    Så da var det bare å starte på nytt 😉
    Men jeg er ganske ny med denne heklinga, så jeg lurer på om man skal avslutte hver runde med en kjedemaske i første fastmaske?

    Liker

    1. Hei hei Ida 🙂
      Noen ganger blir veien til imens man går, og det var akkurat slik det ble da jeg heklet og la ut oppskriften på lua 😉 Håper du får det til! Og bare spør videre dersom det skulle dukke opp noen flere ting som er uklart.
      Du trenger ikke avslutte runden med en kjedemaske i første fastmaske, her er det bare å hekle rundt og rundt. Dersom du er usikker på hvor neste runde begynner er det bare å sette en sikkerhetsnål eller en tråd der hvor runden starter slik at du lett får fulgt med hvor du er i arbeidet 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar